Vooral een uitzonderlijk menselijk en architecturaal avontuur
Een verlaten industrieterrein van meer dan 6,5 ha, omgevormd tot een nieuwe leefomgeving, 160.000 m² totale oppervlakte (waarvan bijna 45.313 m² GLA (bruto verhuurbare oppervlakte), 124 merken (waarvan sommige voor het eerst in Wallonië of zelfs in België), ongeveer 1.200 nieuwe banen, het eerste Breeam-certificaat in ons land toegekend aan een gerealiseerd gebouw, samenwerking met de grootste professionnals (onder wie architect-designer Ron Arad), …: dat zijn enkele van de “hotspots” van Médiacité, een nieuwe manier van stadsdenken,van stadsvormgeving, “maar vooral een uitzonderlijk menselijk en architecturaal avontuur”, zo benadrukt Peter Wilhelm, CEO van de Groep Wilhelm & Co.
Als multifunctioneel complex met plaats voor handel, ontspanning, cultuur, media en economische activiteiten, is Médiacité erin geslaagd om de oude en vervallen Luikse buurt Longdoz om te vormen tot een nieuwe trekpleister, die al 5.3 miljoen klanten en bezoekers het éérste jaar heeft aangetrokken. Behalve door de onmiskenbare architecturale en stedenbouwkundige durf onderscheidt Médiacité zich door een echte première voor een gebouw dat in ons land is gerealiseerd: het prestigieuze en zeer begeerde Breeam-certificaat, met bovendien de vermelding “very good”. “Deze internationale norm, die voortaan als een echte “must” beschouwd wordt, houdt voornamelijk rekening met de ecologische voetafdruk van het gebouw tijdens zijn hele levensduur,
Een gedurfde architectuur, nooit eerder geziene merken in België
Voor het ontwerp en de realisatie van Médiacité heeft de promotor-planoloog een beroep gedaan op experts uit heel Europa, stuk voor stuk echte referenties binnen hun vakgebied, onder wie architect-designer Ron Arad, architectenbureau Jaspers-Eyers, engineering- en consultancybureau TPF en de Londenaars van Buro Happold, of, intern, de cel Architecture & Design van Wilhelm & Co, een bijzondere ondernemingsafdeling onder leiding van Nicole Van den Plas.
Een sterk architecturaal imago dat afstraalt op de hele wijk Longdoz en dat een verbluffend aantal merken wist te verleiden, de meeste zijn hier zelfs nieuw. Opvallend zijn een aantal “nieuwkomers” in Wallonië of zelfs in België: de Europese gangmaker van modeketen Primark (goed voor 160 banen!), Pull & Bear, Kiabi, Guess, Naf Naf,…
Alles samen is het project goed voor 45.313 m² GLA, bijna het drievoud van de oude Galerie du Longdoz, gewijd aan handel, horeca en ontspanning, zonder de 2.200 ondergrondse parkeerplaatsen te vergeten. Médiacité zorgt meteen voor 1.200 rechtstreekse banen. Het verzorgingsgebied gaat veel verder dan het stadscentrum van ‘De Vurige Stede’ en de omgeving van Luik; het beslaat een groot deel van Wallonië en de Euregio Maas-Rijn met een miljoen potentiële klanten.
De stukjes van de puzzel vallen op hun plaats. Na het Winkelcentrum en het gebouw van Pôle Image, heeft de RTBF haar nieuwe studio, die tegelijkertijd de grootste in Wallonië is, ingehuldigd in een prachtig nieuw gebouw – Media Rives. Zonder de Olympische schaatsbaan (bouwheer Stad Luik) te vergeten, die open is sinds eind 2012. In de komende maanden wordt er verder gewerkt aan de uitbouw van Médiacité door de toevoeging van een 6-zalen cinemacomplex